Så ökar vi antalet cyklister

Bakgrund:

Nu har vi som skriver denna blogg bott i Västerås i drygt ett år. Det normala färdmedlet för oss som boende i Västerås är cykel. Vi cyklar därför att det är skönare, går fortare och sker till en bråkdel av vad bilen kostar. Utöver det slipper vi vardagsträna på gym vilket är befriande. 

  
Jag skulle våga gissa på att Västerås har cykelvägar i världsklass. Cykelvägarna är inte bara breda – de är många, väl underhållna och i många fall upplysta. 

  
Vi bor på östra sidan av Västerås. Att cykla till Hälla tar oss ca 5 min. Till Björnön tar det inte mer än 15 min. Att cykla bort till Saluhallen tar ca 12 min. Till Erikslund tar inte mer än 20 min. Ner till stan tar ca 5 min. Till baden ca 5 min. Vallby Friluftsmuseum tar ca 15 min. Med bil upplever jag det längre men med cykel tar man genvägar och slipper i många fall rödlysen.

  
Som cyklist i Västerås (ursprungligen från Stockholm) undrar man varför folk tar bussen. Vi ser liksom inte nyttan.  I Stockholm finns det en nytta med att ta bussen men i Västerås… Varför? Avstånden är ju så korta i kombination med alla dessa fantastiska cykelvägar.

Så ökar vi antalet cyklister:

Vad vi funderat på är hur man med enkla medel kan öka antalet cyklister. Det vi kommit fram till kan bli mycket bättre är skyltningen och vägmarkeringarna. 

Så snart man cyklar mer än en kilometer från stadskärnan upphör vägvisarna. 

  
Ofta är underhållsbeskärningen bristfällig vid de platser skyltar faktiskt finns. Se nedan. Samma skylt som ovan men från cykelvägen:

 
Skylten står och myser i sin ensamhet inne i buskaget till höger. Platsen är här:

  
I denna fyrvägskorsning är det upp till var och en att lista ut vilken väg som är bäst:

  
Från ett annat perspektiv:

  
Från det tredje perspektivet:

  
Från det fjärde och sista perspektivet:

  
Denna fyrvägskorsning finns alltså här:

  
Att skylta till Centrum, Rocklunda, Centrallasarettet och Vallby skulle vara intelligent. Då tror vi fler skulle våga sig ut med tiden. 

Nedan har vi en raksträcka och en skarp högersväng. Var cykelvägen till höger leder vet jag inte:

  
Befinner mig alltså här:

  
Här kan jag antingen svänga vänster eller höger. Här gäller också trial & error efter bästa förmåga:

  
Befinner mig nu här:

  
Här bjuds det på en raka och en vänster men ingen skyltning:

  
Här:

  
Kan hålla på i en evighet men bryter här. Hoppas poängen har framkommit. 

Fler skyltar = större säkerhet = mindre tvivel = fler som testar = fler som inser att man når det mesta efter 5-15 min på cykeln. 

Avslutningsvis:

Cykelvägarna i Västerås är state of the art med en skyltning som inte alls motsvarar samma standard. 

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *