Hur fungerar E-förslag egentligen?

”E-förslag” är ett nytt koncept för oss invånare. Tanken med E-förslagen är att vi invånare på digital väg ska kunna komma med förslag och idéer på hur vi vill att staden ska utvecklas. De förslag som når 100 gillamarkeringar ska utredas.

Västerås.se

Tanken är som sagt mycket god med detta e-förslag men frågorna har byggts upp en efter en i mitt lilla huvud och nu har jag fått svar från Sofia på Västerås Kontaktcenter.

Enligt vad jag förstår ska varje E-förslag som gillats över 100 gånger utredas av berörd myndighet. Vad innebär en utredning i praktiken?

Svar: Handläggaren behandlar e-förslaget på samma sätt som övriga ärenden behandlas, dvs man ser över rimlighet, kostnader, möjligheter och hinder. Ex ett förslag gällande att alla medarbetare i Stadshuset ska på månen och jobba kommer sannolikt inte upp i nämnd då ovan parametrar troligtvis hindrar det. E-förslaget är dock ett förslag från en invånare och kan mycket väl få mer än 100 gilla.

Ställer ni verkligen inga som helst krav på E-Förslaget mer än det som står skrivet?

Svar: Vad gäller innehållet i e-förslaget så har vi inga åsikter. Ordet är fritt och invånare ska kunna bidra med vilka ”kloka eller mindre kloka” förslag de önskar. Vi har ingen rätt att ändra/redigera deras åsikter, utan ska bara ta emot dessa.

Idag går det att rösta flera gånger på samma förslag genom att rensa kakorna. Vad har ni för tankar kring detta?

Svar: Alternativ 1 är att det bara ska gå att rösta en gång/dator. Detta medför att röstning från stadens stadshusentré och t.ex. stadens bibliotek inte kommer att kunna göras mer än en gång. Det medför även att t.ex. fler personer i samma hushåll inte kan rösta var sin gång från samma ”familjedator”. Alternativ 2 är att skapa ”en användare” för att kunna rösta. Västerås stad har idag inget tekniskt stöd för att kunna tillämpa detta. Vi ser även en begränsning i vilka som har möjlighet/kompetens/tillgång till att skapa en användare. Detta kan därmed begränsa användandet hos vissa invånare. Alternativ 3 är att logga in med e-legitimation. Detta begränsar starkt vilka som kan lämna e-förslag. Vi vill att alla ska ha samma möjligheter att lämna förslag och alla har inte tillgång till e-legitimation, t.ex. barn och ungdomar under 18 år eller personer utan bank/tillgång till e-legitimation. Som svar på din fråga; vi valde att göra på detta sätt då vi i dagsläget inte ser något bättre alternativ.

Vad jag också undrar är vad som sedan händer med denna utredning när den väl är utredd?

Svar: Alla e-förslag och utredningar diarieförs och bevaras. Beslut och motivering kommer att kunna ses tillsammans med e-förslaget bland arkiverade e-förslag på webben.

Ett förslag ”måste utredas vid fler än 100 gillare”. När i tiden utreds förslagen som fått över 100 gillare från det att tiden gått ut?

Svar: Detta kan vara olika då olika förvaltningar har olika handläggningstid och varierande grad av ”ärende i kön”. Vi har dock en förhoppning om att invånaren får besked senast sex månader efter att e-förslaget gått vidare till handläggare.

Slutligen funderar jag över vad ni beräknar att varje utredning kostar?

Svar: Detta går inte att svara på då det beror helt på e-förslagets karaktär. Från två timmars arbete och uppåt.

Avslutningsvis:

Stort tack Sofia för dina utförliga svar. Intressant läsning och kul att få höra hur staden resonerar. Vi får hoppas att VLT inom kort inser att det finns så mycket annat att publicera än polisrapporter, influensavarningar, ”höga priser” och genusartiklar.

You may also like...

1 Response

  1. Carl-Henrik skriver:

    Bra att du gräver! Tror det här behöver följas upp om ett halvår och kanske ett år. Då borde det finnas mer material att analysera, som några förslag som gått igenom systemet osv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *