Medfinansiärer sökes till Citybåtarna

Status: se status nedan. 

Hjälp till att finansiera Citybåtarna i Västerås.

Bakgrund:

Sommaren 2014 satt jag på Brasserie Stadsparkens fantastiska uteservering med min fru och våra två små monster. Solen sken, det var extremt varmt och vi svalkade oss med olika typer av kalla drycker med mer eller mindre alkohol i.

Västerås

Barnen sprang runt och njöt av livet. De trampade sönder rabatterna längs uteserveringen och spenderade en del tid på lekparken som ligger i direkt närheten av krogen.

Stadsparken Västerås

Jag och min fru pratade med vår bordsgranne som var på besök från Eskilstuna med hans två kompisar. Vårt mycket trevliga samtal varvades emellanåt av att jaga rätt på barnen när det behövdes.

Miljön kring Stadsparken är minst sagt fantastisk. När jag hade kommit in i dimman (efter några kalla öl) började jag fundera över hur trevligt det hade varit att få upptäcka mer av den vackra miljön på nära håll från Svartån. Allt väl.

Trampbåtar i Svartån

Den 29:e januari 2015 (alltså ett halvår senare) satt jag och sorterade några semesterbilder på min dator. En av bilderna var på barnen och min fru i en trampbåt i Prags kanal. Barnen älskade trampbåten och det var spännande även för oss vuxna. Det var kul helt enkelt att upptäcka Prag från trampbåt.

Jag la ihop 1+1 och bestämde mig för att skapa samma förutsättningar även här i Västerås. Svartån är helt enkelt överlägsen kanalen i Prag och det bör alltså även fungera här. Denna idé föranledde mig att skapa ett inlägg till bloggen vid namn ”Snart kan du trampa båt mitt i City”. Anledningen till varför jag skapade ett offentligt inlägg var att jag ville öka trycket på mig själv att verkligen gå från tanke till handling. Det är nämligen väldigt enkelt att hitta på en massa ursäkter till varför det inte skulle fungera men med ett kaxigt inlägg blir man ju tvungen att fullfölja.

Sen då?

Ja, mycket har hänt. Förutsättningarna är på plats. Projektet ”Uthyrning av trampbåtar i Svartån” har fått tillstånd från kommunen och länsstyrelsen. Betalsystemet är på plats. En båt är inköpt och kontrollerad och står numera hemma hos mig. Många jag talat med är mycket positiva till idén och nu är projektet mycket nära målet.

Varför trampbåtar i Svartån?

I många städer med en å eller kanal, stora som små, är det möjligt att hyra just trampbåtar. Det är ganska självklart egentligen. Det är ett kul, enkelt och familjevänligt litet äventyr. Har vi en omgivning som den Västerås erbjuder från Svartån är det egentligen en skandal att det sedan 20 år inte finns en möjlighet att erbjuda oss att upptäcka Svartån från trampbåt.

Affärsmodell:

Den modell jag tänkt är att hyra ut en trampbåt för 150 kr/45 min. I priset ingår en båt samt flytvästar, Svartån och personlig service av en glad informerande person under 25 år.

Sträckan:

Tur

Man kliver i trampbåten mellan Turbinhuset och Brasserie Stadsparken. Där finns det faktiskt några trappsteg ner till vattnet och blir mycket enkelt att ta sig upp och ner från båten.

502

Sträckan blir alltså därifrån ner till Turbinhuset, runt fontänen, upp under alla broar till Ringvägen och tillbaka. Den totala sträckan blir då nästan 2 km.

Vad ska finansieras?

Projektet i sin helhet ska finansieras. Inköp av 5 stycken trampbåtar. Administration. Lagerbolag. Flytvästar. Personal. Försäkring. Smartphone för betalsystemet. Fästanordning för båtarna. Förvaring av båtarna under vinterhalvåret samt en nödvändig buffert vid oförutsedda utgifter.

Finansieringsbehov:

200 000 kr.

Minimiinvestering:

20 000 kr vilket ger dig en aktiepost på 900 av 10 000 aktier.

Förväntad avkastning?

Jag vill vara tydlig med att skriva att du inte bör förvänta dig speciellt mycket alls i pengar. Se detta projekt som en kul möjlighet att vara med och bygga en liten del av Västerås för några tusenlappar. Se detta som en möjlighet för dig att kliva in i företagsvärlden (om du inte redan är här) och utveckla dig själv som person. Se detta som en möjlighet att göra Västerås lite lite roligare och lite lite mer levande. Får vi en fin sommar, utan en massa problem från fackföreningar, inga stölder och vandaliseringar tror jag absolut att projektet har förutsättningar att utvecklas till sommaren 2016. Jag har några andra intressanta idéer på hur Västerås kan utvecklas framöver ifråga om turistnäring.

Går allt åt pipan så gör det det. Livet är kort och det gäller att göra lite kul saker ibland. Inget kul kommer från trygghet och säkerhet. Kul föds av fru och herr Risk.

Vem leder projektet?

Jag som skriver leder projektet. Mer om mig, dig och frågor kring projektet tar vi vid vårt första investeringsmöte hemma hos mig över lite öl, vin och snacks.

Deadline:

Projektet ska ha full täckning senast den 28 mars 2015. Lyckas vi inte hålla tiden (men intresse finns) kan vi istället sikta på sommaren 2016.

Intresserad?

Är du intresserad så skicka mig snarast ett mail till alltomvasteras(kanelbulle)gmail.com och lämna namn, nummer och e-post.

 

Hälsningar,

Västeråsbloggen.      

Uppdaterad status – 14 mars kl 10:00

Undertecknad köper 2 poster

Min svåger köper 1 post

En intresseanmälning har inkommit från en rutinerad företagere.

Inlägget har fått 100 visningar

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *