Gäller det ekonomiskt bistånd dröj kvar och du kopplas till växeln

Vill börja med att skriva att jag som invånare är mycket nöjd med Västerås kontaktcenter. Tycker att servicenivån är hög, svarstiderna är utmärka och bemötandet är femstjärnigt. Jämför jag med Stockholms motsvarighet är det natt och dag.

Hur som helst har jag en tanke jag vill presentera som säkert inte många tänkt på mer än undermedvetet. För att kontakta Västerås Stads kontaktcenter knappar man in numret 021 39 00 00. Man kommer då till en automatisk telefontjänst som ger följande direktval:

Välkommen till Västerås Stad

För frågor kring stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning – tryck 1

För frågor kring barn och elever i förskola och skola – tryck 2

För frågor kring bygg och miljö, gator och parker – tryck 3

För att komma till socialtjänsten mottagning för barn, ungdom och vuxna tryck 4

Gäller det ekonomiskt bistånd dröj kvar och du kopplas till växeln

För frågor kring kultur och fritid – tryck 5

För övrig information eller för att tala med telefonist vänligen tryck 9 eller vänta kvar

Det jag saknar är ett direktval till företagsenheten som i Västerås fall är Etablering Västerås. Det skulle vara mycket positivt och hoppfullt ifall näringslivet i staden också fick utrymme och support i den första kontakten med Västerås Stad. Det är självklart bra att människor med försörjningsstöd får hjälp men att ha 50 % av direktvalen för olika sorters ekonomiskt stöd är vare sig rättvist, fruktsamt eller speciellt balanserat – får jag hoppas.

Förslag:

Följande meny – ”För frågor gällande företagsetablering eller riktad företagsservice – tryck 1 eller vänta kvar.” –

hade bidragit till att:

1. definiera stadens flera funktioner och serviceområden på ett utmärkt och enkelt sätt

2. skapa bättre förutsättningar för Etablering Västerås att komma i kontakt med företagen

3. tydligt markera Västerås ambition att vara den företagsvänliga kommunen Västerås vill vara

4. underlättat något oerhört för alla företagare då det komplexa genast blir ganska mycket enklare (iaf den första kontakten)

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *