Vem besöker Visit Västerås Evenemangskalender?

Idag ska vi nosa lite grann på Evenemangskalendern man kan finna på Visitvasteras.se. Fokus kommer att ligga på möjligheter till förbättringar.

Kalendern innehåller kategorierna Barn & Familj, Båtturer, Festivaler, Marknader & Mässor, Film, Guidningar & Visningar, Musik & Dans, Övrigt, Sport, Stora Evenemang, Teater, Utsällningar & Konst.

Hur når man Evenemangskalendern?

Genom att besöka visitvasteras.se och därefter trycka på ”Göra”. Då kommer du till denna landningssida:

Evenemangskalendern

Tanken är god men problemet är att användaren rimligen förväntar sig att komma till ett urval av aktiviteter att göra snarare än bildspel och svårförståeliga motiv. På höger sida tas även uppmärksamheten ifrån den egentliga orsaken till besöket genom att presentera en bokningskalender.

Så vad göra?

Det användaren nu måste göra är att scrolla ner på sidan och därefter trycka på en blå knapp vid namn ”Gå till Evenemangskalendern”. Detta är ju såklart ifall användaren nu förstår det vilket jag har anledning att tro att inte en majoritet gör.

Evenemangskalendern

När man väl trycker på denna knapp kommer man till Evenemangskalendern som ser ut såhär:

Evenemangskalender Västerås

Allt väl. Strukturen ser ut att vara relativt tydlig och möjligheterna att filtrera likaså.

Dock finns det några mindre problem som bör lösas för att skapa en ännu bättre upplevelse för användaren.

1. Vill användaren få en översikt av samtliga planerade event börjar användaren scrolla. Efter ca 2 sidor behöver de nästkommande sidorna laddas in.  När användaren väl hittar något av intresse klickar användaren på detta givna event och kommer då till en mer detaljerad sida över eventet. När användaren har läst klart trycker man på knappen tillbaka och då slussas man inte tillbaka föregående sida utan högst upp på hemsidan igen. Detta gör att användaren tappar momenten och till slut intresset.

2. Vet användaren att det är ”Stora evenemang” man är ute efter är det inte helt intuitivt att först ”klicka ur” knappen ”Kryssa i alla” för att sedan klicka i ”Stora evenemang”. Lyckas man förstå detta ser det ut såhär:

EvenemangHär finns det mindre förbättringsområden. Dels föreslår jag att man tar bort informationen högst upp om ”Utställningar” då detta inte är relevant för besökaren som nyligen klickade i ”Stora evenemang”. Sedan borde endast aktiva evenemang vara synliga för användare. Mao, finns det inga aktuella evenemang den 23, 24, 25 och 26:e februari ska datumet per default inte vara synliga – endast relevant information.

Översikt:

Jag själv har problem att få en hyfsad överskådlig bild. Detta har jag kommit fram till har att göra med att det är svårt att särskilja de olika kategorierna visuellt. Exempel på vad jag menar…

Aktiviteterna den 27:e februari…

EventSkiljer sig visuellt inte mycket från aktiviteterna den 27:e mars:

27 marsDet ser snarlikt ut och oavsett vilket datum användaren än besöker. Lite för mycket ”måndag hela veckan” med denna struktur.

Ikoner kanske är ett bekvämare alternativ?

Förstagångsbesökaren:

Lek med tanken att man aldrig satt sin fot i Västerås tidigare. Lek vidare med tanken att man av någon anledning (vilken som helst) ska göra sitt första besök lördagen den 9:e maj 2015. Vad gör man inför sitt besök till en ny stad? Jo, man börjar googla på fraser som ”Att göra Västerås”, ”Göra i Västerås”, ”Aktiviteter Västerås” och liknande fraser.

Den första länken man når på Google leder till Visitvasteras.se. Den förväntansfulla besökaren klickar nu in på sajten och trixar sig vidare till Eventkalendern. Där klickar besökaren i datumet 9:e maj och vad finner man då? Jo…

9 majOk. Detta är bra men det kan bli så mycket mer attraktivt och det borde kunna presenteras så mycket mer. Besökaren måste få mycket mer hjälp. Vi kan inte förvänta oss att besökaren blir nöjd med detta. Det ser ju faktiskt ganska tråkigt och dött ut.

Personligen skulle jag vilja se ett urval krogar, jippon, Internationella Matmarknaden i city (äger rum den dagen), bioaktuell film på SF, Kabelparken, Kokpunkten, Golf, Gocart, Minigolf, Bowling, Djäkneberget, skatehallen, promenadstråket kring Öster Mälarstrand, Västerås Slott, shopping, Cityguide, cykelguide, cyklingen på Vedbobacken, Räkkryssning, Saluhallen…

Händer inget på Publik den dagen eller något kul på Folkets, Brasserie Stadsparken eller Kajplats 9? Färjkajen? Kan man inte hyra en kanot, båt eller ribbåt den 9:e maj? Visst ska det vara möjligt att sitta och ta en kaffe i Skybar?

Vad som kanske vore bra är någon interaktiv besökskarta så att besökare enklare kan ta ta del av allt som erbjuds. Som det är nu gör vi det väldigt snårigt att få grepp om vad det egentligen är som faktiskt händer i Västerås.

Avslutningsvis:

Plattformen ligger högst upp på Google. Låt oss komma till insikt med det potentiella värdet.

* Vem är vår besökare?

* Vad söker dessa besökare?

* Hur uppfyller vi besökarens önskemål?

* Vad vill vi uppnå med Evenemangskalendern?

* Från vilka enheter besöks evenemangskalendern? (Jag gissar på att 50 % av besökarna kommer in med mobila enheter och den mobila upplevelsen är bra men navigeringen är hopplös)

* Hur hittar besökarna till evenemangskalendern?

* Kan man tänka sig att skapa lönsamhet kring evenemangskalendern?

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *