Snart kan du hyra trampbåt i Svartån del 2

Den 29:e januari skrev jag ett inlägg vid namn ”Snart kan du trampa båt mitt i City”.

En massa kuliga saker har hänt sedan dess och här kommer en uppföljning.

Tillstånd: a) Länsstyrelsen har kontaktats och givit ett skriftligt tillstånd. b) Kommunen har kontaktats och givit ett skriftligt tillstånd. Detta skedde idag. c) Polisen återstår att kontaktas.

Tur

Samarbete: Jag har haft möte med två ägare till två olika krogar i nära anslutning till Svartån. Syftet med dessa möten var att försöka finna en samarbetsform där deras befintlig personal kan bistå i det operationella arbetet. Nyttan för projektet skulle såklart vara att det inte dräneras på pengar vid de tillfällen båtarna inte är uthyrda. Tyvärr såg bägge ägarna svårigheter i att bistå operationellt.

Försäkring: Försäkringsbolag är kontaktade. Ingen försäkringsbolag försäkrar båtar som inte är inhägnade. Detta är något som måste lösas. Ska vända mig till kommunen igen.

Bolag: Klart

F-Skatt: Ej klart

Momsregistrerad: Ej klart

Betalsystem: Klart

Prissättning: Detta är alltid svårt. Ser jag på vad det brukar kostar med trampbåtar på campingplatser kan jag se priser på mellan 60-100 kr. Detta fungerar då dessa trampbåtar är en sidobusiness. I detta sammanhang som jag tänkt mig fungerar inte den prissättningen alls. Samtidigt tänker jag att värdet av att trampa båt i Svartån i centrala Västerås vida överstiger att trampa runt på en campingplats. Det är liksom två helt olika upplevelser som också ska värderas olika.

SeaSea: Var förbi SeaSea och talade med en mycket trevlig person där. Han gav mig en massa tips och idéer på hur man ska kunna förvara båtarna i vattnet.

Stadsdel Kyrkbacken Västerås

Västerås Turistbyrå: Var i kontakt (via mail) med Västerås Turistbyråchef vid namn Pernilla Törngren. Hon berättade för mig på vilka möjliga sätt Turistbyrån skulle kunna hjälpa till att marknadsföra projektet. Hon tyckte idén lät super.

Utan en operationell samarbetspartner tänker jag mig ett pris på 200 kr/båt/h. En båt får plats med två vuxna och två barn. Skulle säkert också få plats med fyra vuxna bara inte dessa är fyra vuxna män då det inte kommer fungera.

Trampbåtar i Svartån

Anställd: Detta är trixigt i Sverige. Ni ska bara veta. Anledningen till varför motsvarande arbeten som detta (trampbåtsuthyrare) inte existerar i Sverige är p.g.a. att det är näst inpå omöjligt att räkna hem kostnaden för den anställda. Låt mig berätta.

Säg att en person under 25 år (äldre fungerar inte då arbetsgivaravgiften är 100% högre) erbjuds en lön på 77 kr/h. Detta tycker säkert den anställda inte är en hög lön men för företaget blir det mycket dyrare. Företaget ska nämligen betala semesterersättning på 12 procent och därpå en arbetsgivaravgift på 15 procent. Mao kostar det företaget 99 kr/h att ge en anställd 77kr/h.

Om då priset för att hyra en trampbåt är 100 kr/h så går företaget back 20 kr/h då skatten (momsen) på denna hundralapp är 20 kr. Så om priset är 200 kr/h försvinner 40 kr i skatt (moms). Sedan försvinner 100 kr i lön. Då sitter företaget kvar med 60 kr per timma per uthyrd båt. Detta är inte speciellt lockande. Betalsystemet ska ha sina 2,75 % av 200 kr vilket är 5,5 kr. Nu har företaget kvar 54,5 kr kvar. Av dessa 54,5 kr ska en revisor betalas, försäkringen på den anställda ska betalas, båtarna ska skrivas av, redovisningsfirman ska betalas, båtarna ska förvaras under vintertid. Sedan ska du såklart också betala den anställda ifall hen blir sjuk och då kan du lika gärna lägga ner hela projektet.

Så, 200 kr kanske låter mycket men det ger nästan ingenting som ni ser. Det krävs flera uthyrda båtar per timma för att finna något ekonomiskt motiv till att dra igång projektet överhuvudtaget.

Lösning 1: Tala med Arbetsförmedlingen i Västerås och undersöka möjligheten att göra detta arbete till ett provisionsbaserat arbete. Skulle jag vara ung, arbetssökande med få andra alternativ hade jag hoppat på möjligheten direkt. Själv har jag haft hur många provisionsbaserade jobb som helst. Vill man inte arbeta under sådana former så är det nog bättre att inte arbeta alls. Så fungerar det i Sverige – på gott och ont. Samtidigt måste nog ”trampbåtsuthyrare” räknas till ett av världens mest softa sommarjobb.

Lösning 2: Varje båt har ett solskydd. Detta solskydd ska gå att sälja ut för marknadsföringssyfte. Kan jag sälja in fem solskydd för 32 000 kr/säsong ex moms exklusive själva kostnaden att trycka skulle denna intäkt betala en anställd från kl 12:00-20:00 lördag och söndag under en hel säsong. Den aktör som nappar på erbjudandet först lär få god valuta för sina investerade pengar. Exempelvis benämner man de uthyrningsbara cyklarna i Stockholm för ”Alvedoncyklarna” oavsett vem det är som sponsrar, detta pga att Alvedon var först med att sponsra cyklarna. Kan se flera olika bolag som skulle finna intresse av att sponsra båtarna och få de uppkallade efter sig samtidigt som man kan bidra till ”Social Business.”

Lösning 3: Samäga projektet med kommunen. Detta skulle möjliggöra att en eller två av de tusen sommarjobbarna som ska anställas i sommar enklare kan få tillstånd att arbeta med detta projekt.

Jönköpings Kommun: Har samtalat med en projektledare i Jönköpings Kommun som drog igång motsvarande projekt i Jönköping. Trampbåtarna har varit mycket uppskattade i Jönköping men självklart kostar projektet mer än det smakar men glädjen för kommuninvånarna är tydligen stor.

Svartån: Vet inte ifall du tänkt på det. Jag har nämligen inte gjort det förrän nu. Det är strömt i Svartån. Inte speciellt strömt men tillräckligt strömt för att kunna riskera projektet. Därför har jag idag förbeställt en av mina fem trampbåtar bara i syfte att prova att själv trampa uppför strömmen. Visar det sig att det inte går är det inte mycket mer att göra än att lägga ner. Poängen är ju att kunna trampa båten från Turbinhuset, under Storbron till Västra Ringvägen och sedan ner igen. Det är ju förbi Storbron där det spännande börjar. Återkommer med resultatet inom kort.

Avslutningsvis: Vi får se. Jag kan ta en kalkylerad risk men inte en kalkylerad förlust. Utan en operationell samarbetspartner ser jag tyvärr inte hur projektet ska göra annat än att blöda från start i privat regi utan sponsor. Samtidigt ska jag naturligtvis söka en partner som ser den uppenbara fördelen med att sponsra projektet och samtidigt få en av Västerås bästa marknadsföringsytor till sitt förfogande.

Projektet som sådant är för bra att släppa för många parter så det bör finnas lösningar. Det känns nämligen som om möjligheten att visa upp Svartån från vattnet är en lite för bra sak att inte göra något av i Västerås. Vinsten för Västerås Stad är för stor för att inte realisera. Vi får se.

You may also like...

1 Response

  1. Mikael skriver:

    Hej läste om det här med trampbåt skulle du kunna höra av dig på 0704088016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *