Skyltfönster-trender från Stockholm

Många handlare i Västerås city är grymma på att nyttja deras skyltfönster – och inte undra på, det visuella är i många fall avgörande för försäljningen.

Av respekt väljer vi att inte lyfta fram någon då många gör ett bra jobb.

I detta inlägg ska vi hämta inspiration av några handlare från Stockholm och se vad vi kan lära oss från dem.

Personligen har vi som utgångspunkt i allt vi gör att kopiera och göra det lite bättre. Någon handlare i Västerås kanske kan bli inspirerad?

Här kommer lite bilder från vår studieresa:

1. Se detaljerna. Väl upplyst. Genomtänkt färgskala. Bra balans.

bild 3-3

2. Digitala fönster med en hjort i ett vinterlandskap. Effekter i form av speglingar. Spännande ljussättning. Produktvariation. Musik ur högtalare bidrar till att skapa ännu mer stämning och ännu större shoppingsug.

bild 3

3. Kika in detaljerna med ögonfransarna på dockorna. En trend jag ser komma mer. Glittrigt, stilrent. Händelserikt med lite information.

bild 2-44. Grymt intressant. Något för alla. Levande. Snygg övergång från skyltfönster till övriga butiksutbudet. Mycket bra ljussättning.

bild 2-8

5. En dröm för gottegrisen.

bild-8

6. Sagolikt. Grymt effektfullt med spegelkastaren. Ljud och ljusspel.

bild 1-5

7. Less is more. Tydligt.

bild 4-3

8. Bra insyn till övriga butiksutbudet.

bild 3-9

9. Konkurrensen bland handlarna på Hötorget kräver även här ett dekorativt och väl upplyst utbud. Tydlig prissättning.

bild 4-10

9. Mycket med enkla medel.

bild 4-7

 

Summering: Alltid rena fönster. Inget är lämnat till slumpen. Exklusivt. Genomtänkt ljussättning. Ljudeffekter. Mycket ljus. Bra balans. Passande färgskalor. Övergången från skyltfönster till butiken flyter samman. Rent. Sladdar och liknande är dolt för besökaren. Effektfullt. Ljusspel.

“Good Artists Copy, Great Artists Steal” – Pablo Picasso

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *