In depth med Peter @ Frank

Lägligt till helgen bjuds bloggens läsare på en rykande färsk och alldeles unik intervju med – Peter Sandberg @ Frank

Trevlig läsning och glad helg!

Publik

Vilka krogar ingår i ert konglomerat?

Frank, The Circus, Nya Hattfabriken, Kajplats 9 och Publik.

Hur många delägare är ni?

Frank, Circus och Nya Hattfabriken ingår i Let me be Frank AB som har fyra delägare. När vi startade Kajplats 9 som vårt första dotterbolag tog vi in köksmästaren som partner och delägare i det bolaget. Avseende Publik fick vi en förfrågan om att köpa in oss för att tillföra kapital, idéer och byggkunskap när stället skulle byggas om.

Circus - Frank Bistro

Vilket år startade ni er första krog?

Frank startade 2007.

Kajplats 9Vad exakt var det som fick er att välja just Västerås?

Född och uppvuxen i staden men alltid upplevt att det fanns många matställen men få riktiga krogar.

Ofta åkte man till Stockholm när det skulle ätas gott vilket man idag faktiskt inte behöver. Kvalitén i staden höjs hela tiden både miljö- och matmässigt.

Er omsättning ökar stadigt varje år men er lönsamhet har tillfälligt minskat. Vad beror detta på?

Vi gjorde enorma satsningar när vi byggde Nya Hattfabriken och Kajplats 9 under samma år. Det kostade givetvis på och likviditeten blev hårt belastad. När vi satsade ansåg givetvis fler i vår bransch att även de skulle flytta fram positionerna och fler verksamheter öppnade upp. Detta tycker vi är jättekul för Västerås som stad och givetvis ville alla Västeråsare prova allt nytt som erbjöds vilket bidrog till att vi tillfälligt förlorade kunder.

Nu minskar vi i omsättning men jobbar intensivt med att få bättre kontroll över våra kostnader. Dock har omsättningen börjat krypa upp igen då många gäster väljer att återvända och nya tillkommer. Kul!

Nu har ni varit verksamma under några år. Vilka insikter har ni nått beträffande krogmiljön i Västerås?

Det man som restaurangmänniska blir gladast av är som sagt den höjda nivån överlag. Sen märker man väl också att branschen börjar bli mättad. Det finns fortfarande plats för nya verksamheter men deras eventuella framgång kommer att vila på att någon som gör ett sämre jobb får det ännu tuffare eller går under helt och hållet, marginalerna är för små i vår bransch för att alla skall klara sig.

Vad kännetecknar era kunder?

Vi har oftast kunder som är i åldersgruppen 24-55 år. Många har precis påbörjat sitt yrkesliv, många driver egna företag och många tar ut sina kunder när de skall göra affärer. De letar efter kvalitet i bemötande, miljö och mat. Vi har mycket att jobba på för att bli ännu bättre men vi strävar efter att tillfredsställa dessa behov för att behålla våra gäster.

På vilket sätt har ni haft nytta av Västerås Stad i era etableringar?

Ett väldigt tydligt exempel är väl att det var tänkt att Västerås City Samverkan skulle ta lokalen som blev till Nya Hattfabriken. Efter ett samtal där jag och Maria Fors diskuterade kring lokalens läge och potential så valde Maria att leta vidare och vi fick möjlighet att expandera.

Vad, enligt dig, skulle Västerås Stad behöva göra för att kunna titulera Staden ”Sverigest mest etableringsvänliga kommun för krögare”

Framförallt tänker jag mig att bra lärare ska få incitament att fortsätta vara bra och utbilda ännu fler branschmänniskor. Högre anslag till skolorna så att duktiga lärare har råd att stanna kvar i yrket och inspirera ungdomarna. Sen är det viktigt att de administrativa barriärerna minskar så att  kreativa människor enklare kan driva bolag som skapar arbete till flera. Minska ”red tape” och alltför mycket tidsödande pappersskyfflande.

Är Västeråsarna duktiga på att dricksa?

Det varierar verkligen från person till person. Vissa som är översvallande nöjda lägger inte en krona medans andra är generösare.

Vad betyder dricks för er?
För de anställda som jobbar sena nätter och helger så ger dricksen en möjlighet, att när de själva är lediga, att unna sig en god bit mat eller ett extra glas vin. Vi får vara som Er andra en kort stund. Vi jobbar ju inte i ett högavlönat yrke..

På vilket sätt skiljer sig er typiska Västeråsbesökare från alla andra typer av besökare?

Idag jobbar så många Västeråsare i yrken som låter dem resa runt i världen och samla intryck och livserfarenhet så gapen har minskat rejält. Om man skall peka på en tydlig skillnad så är det att utländska gäster är bättre på att njuta för stunden men det är kanske mer det svenska sinnelaget än att man kommer från just Västerås..

Mat

Har ni tankar på att etablera en ny verksamhet i Västerås?

Ja, vi har fortfarande 2-3 saker vi drömmer om att få förverkliga.

Finns det utrymme för fler krogar i stan?

Absolut, det finns alltid plats för riktigt bra krögare men de måste vara riktigt bra.

Vilken typ av krog tror du skulle komplettera befintligt utbud av krogar och därigenom skapa en ännu större attraktionskraft till City?

Som sagt, det finns tankar och idéer men det är för tidigt att gå ut med här.

Jag hörde dig tala på Aros Congress Center om ett nytt häftigt After-Work koncept vid namn Soul Train på Publik. Hur gick premiären och vad är Soul Train?

Soul Train har hittills haft 115 fullsatta fredagar på Café Opera i Stockholm som lockar över 1500 personer i vuxen ålder varje fredag. Konceptet är riktat mot ålderskategorin 28-55 som vill ha riktigt kul och dansa till fantastisk skön soul, disco och funk!

Premiären på Publik drog hela 954 personer i cirkulation vilket verkligen kändes fantastiskt. Nattklubben Publik är Sveriges första franchisetagare och vi vill få ut gästerna mellan 17-22 varje fredag fram till jul. Efter ett kort uppehåll drar vi igång i slutet av januari igen. Vi satsar på Västerås och vi strävar efter framkanten, därför både hoppas och tror vi att Soul Train sätter sig och hörsammas av Västeråsarna – det är upp till oss i Västerås helt enkelt.

Västerås förändras och växer. De framtida planerna är stora. Vad tycker du har kännetecknat dessa förändringar?

Satsningarna runt Mälaren har hjälpt till med att befästa epitetet Västerås – Mälarstaden. Att kroglivet sakta blir bättre är också ett tecken på att behovet från de som flyttar till Västerås, att få korta avbrott från stressen i arbetslivet, är stort.

I media pågår livliga diskussioner om parkeringsplatser, priser på dessa och att tillgängligheten minskar för bilisterna vilket gör att en typ av besökare vänder ryggen till City – vad är dina tankar om detta?

Problemet blir givetvis att Erikslund och liknande köpcenter underlättar handeln med fria parkeringar och stort utbud. Det är mindre ”strul” för en familj att parkera och vandra runt där än att gå runt i centrum och åka på 72 kr i parkeringsavgift för några timmar. Tomma lokaler lockar inte heller kunder till City. Vi tappar positiv och livsviktig energi. Hyresnivåerna i centrum gör det svårt för mindre och unika verksamheter att ha råd att konkurrera med kedjor och internationella varumärken.

Nästa vecka ska jag besöka en av era krogar och smaska i mig något gott. Vilken av krogarna ska jag välja och vilken rätt tycker du jag ska testa?

Beror helt på ditt humör.

Till förrätt skulle jag äta en av de bästa förrätter som Frank skapat: Kalix löjrom med flatrökt ängsö ål, 63 graders ägg, blomkålscreme, rågbrödscrisp och brynt smör.

En enkel varmrätt: Hur gått är det inte med en Wallenbergare med rårörda lingon, ärtor och skirat smör? Då är det Nya Hattfabriken och svensk Mattradition som gäller. Avgudar också Antonio på Fragolinos Tiramisu med en liten ekfatslagrad grappa vid sidan!

Avslutningsvis vill jag tacka dig och alla era kollegor för att ni gör Västerås till en ännu attraktivare stad!

Tack:-) Vår vision är att kunna erbjuda Västeråsarna inget mindre än det bästa och jag tror att vi har kommit en bit på vägen.

*Detta inlägg skapades på begäran av bloggägaren och ingen ersättning har utgått. Bloggen drivs idag som ett hobbyprojekt som vi finner stor glädje av. Vill du dela Peters berättelse och bidra till att sprida ordet om mälarpärlan Västerås är vi såklart väldigt tacksamma för det.

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *