”Ytterligare en citybutik försvinner”

Vlt skrev nyligen ett onyanserat inlägg med rubriken ”Ytterligare en citybutik försvinner”. Tonen i inlägget är uppgiven och aningen dystert. Av kommentarerna att döma har Vlt grundligt lyckats med att desinformera sin läsekrets.

Jeans

Elva år i Västerås och fem år på Vasagatan. Men nu lägger klädbutiken Solo ner på grund av för dålig lönsamhet.

Butikschefen pekar på de ”höga hyrorna, att Erikslund konkurrerar ut cityhandeln och de högra parkeringspriserna”. Butikschefen har även lyckats komma till slutsatsen att ”Västeråsarna inte längre är lika köpstarka”.

Är detta hela sanningen?

Solobutiken i Västerås ingår i en koncern vid namn Solo Kläder Co AB. Idén bakom bolaget är att ”framstå som Skandinaviens mest nyskapande modekoncept, med den största fokusen på jeans”. Solo Kläder och Co AB är ett helägt dotterbolag till Poco Loco Svenska AB som ingår i Verner-Gruppen.

Läser man förvaltningsberättelsen står det att verksamheten i Solo Kläder och Co AB präglas av ”ständigt hög konkurrens både från inhemska och utländska konkurrenter”. Under 2013 la man ner en annan Solobutik i Sverige och inom kort läggs alltså även västeråsbutiken ner.

Solo Kläder Co AB såg omsättningen falla från 107 miljoner år 2012 till 86 miljoner år 2013 med ett negativt resultat på 9 miljoner förra året.

Solo Stores Facebookgrupp har varit passiv sedan ett år tillbaka och enligt hemsidan finns Solo på 12 platser i Sverige men den verkligen siffran är 10 och snart 9 utan butiken i Västerås.

Med denna bakgrund vill jag därför tro att sanningen till nerläggningen kanske snarare ligger i att konceptet med att framstå som ”Skandinaviens mest nyskapande modekoncept” har brustit och att vi rimligen bör se fler nerläggningar.

Just denna nedläggning i Västerås har därför mindre att göra med höga parkeringsavgifter och ”Västeråsarnas köpstyrka” att göra – utan snarare ledningens bristande förmåga att anpassa konceptet till vad målgruppen söker.

 

You may also like...

6 Responses

  1. Carl-Henrik skriver:

    Tack för genomlysningen. Ett klassiskt exempel när media gärna lyfter upp något som inte ger hela bilden. Självklart tråkigt att en butik stänger igen, men att det bara skulle bero på de skäl som anges i tidningens artikel tror jag inte på.

    • Västeråsbloggen skriver:

      Precis. Man har en tes man vill följa och ser verkligheten därefter.

      • Carl-Henrik skriver:

        Vilket får mig att fundera hur många bussresenärer eller cyklister som VLT intervjuat när de gjort sin artikelserie om parkeringarna i city…

        Som vi frågar får vi svar…

  2. CHIEF ROCKA skriver:

    Exakt, dålig vinkling av VLT.

    1. Har inget med stadens parkeringsfråga att göra – kundkretsen består mellan 18-30 och är sällan bilburen.
    2. Med jeans över tusenlappen köper nog den unga kundkretsen sina jeans till halva priset på nätet istället.

    Hyran är säkert hög, därför måste fler centrala lokaler komma till i funktionsblandad nyproduktion av bostäder Dels för att balansera utbudet och sänka hyrorna och dels för att mindre nischade butiker ska kunna etablera sig.

    • Carl-Henrik skriver:

      Produktionsmässigt så tror jag det är en utmaning att få nya lokaler för kontor/butiker att vara billiga. Men det är viktigt att ha kvar äldre lokaler, som ofta har en lägre hyra per kvm/månad än nybyggda, för att möjliggöra en variation av olika butiker med olika omsättningsnivåer/kundunderlag.

  3. CHIEF ROCKA skriver:

    Absolut. Det är variationen jag vill åt.

    Vad jag menade var att skapa större rörlighet för näringsidkarna när de, fåtaliga, nya lokalerna byggs. Vissa är ju underdimensionerade och andra överdimensionerade för vissa verksamheter. Nu kan man ju tycka vad man vill om kedjor, men det finns ju vissa exempelvis Zara som letat lokal länge utan resultat. Jag är för övrigt extremt nyfiken på varför man aldrig gör något av Filmstadens gamla lokaler under Gallerian.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *