Hur ”sociala” är våra partier?

Idag ska vi undersöka hur aktiva våra lokala partier är på Sociala Medier. Vi begränsar oss till att endast undersöka plattformen Facebook under november månad 2014. Vidare utgår vi från att undersöka följare per mandat då denna siffra är mer relevant i jämförelsen.

Socialdemokraterna: 21 mandat

Moderaterna: 15 mandat

Sverigedemokraterna: 6 mandat

Folkpartiet: 5 mandat

Centerpartiet: 4 mandat

Miljöpartiet: 4 mandat

Vänsterpartiet: 4 mandat

Kristdemokraterna: 2 mandat. (Använder ej Facebook som verktyg i deras kommunikation)

Det parti med flest följare är Miljöpartiet med hela 235 följare per mandat och på andraplats hamnar Vänsterpartiet med 133.

Längst ner på listan hamnar Moderaterna med endast 21 (!) följare per mandat.

Ser vi istället på antalet inlägg under november månad tar Miljöpartiet åter förstaplats med 18 inlägg. På andraplats kommer Vänsterpartiet med 16 inlägg.

I bottenskiktet har vi Centerpartiet med endast 1 publicerat inlägg under november månad.

Avslutningsvis:

Facebook bär med sig en fantastisk möjlighet att nå ut och förklara vad det är ni gör, vart ni står i aktuella frågor, vilka ni samarbetar med för att nå upp till era mål, bemöta synpunkter, ta till er av kritik och involvera.

Man kan säga att konceptet med valstugor är en föregångare till Facebook. Valstugor är en bra kanal när ni når ut till väljare utan kunskaper om infoteknologi men oss övriga når ni rimligen bäst via nätet.

Lägg lika mycket energi på att involvera och bjuda in till diskussion på Facebook som ni gör i valstugorna så tror jag vi alla har att vinna på det.

Undvik inte oliktänkande – uppmuntra nya, annorlunda och avvikande åsikter.

Exempelvis har jag fortfarande inte fått svar på mina frågor om Flygplatsen även då frågan ställdes för nästan 12h sedan. Skärpning M. Det finns inga ursäkter.

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *