Punkt – En galleria med extrem potential!

Tidigare skrev jag ett inlägg där jag behandlade det eftersatta garagehuset i gallerian Punkt. Gensvaret har varit bra. Flera personer har hört av sig och meddelat att de delar synen att det skulle krävas, i sammanhanget, små resurser att förbättra samt förenkla för bilburna besökare.

Ansvarig på Q-park är även hen informerad och vi kommer troligen inom kort få se några lyft – det är som sagt mindre förändringar som kan göra stora skillnader för upplevelsen.

Idag tog jag mig en sväng ner till Stora Gatan i stan. Stora Gatan är en lång gata i och utanför cityringen med få bilar men desto fler bussar, cyklister och gående.

Stora Gatan är en gata med mycket rörelse och ett attraktivt kommersiellt läge i Västerås.

Punkt Galleria

Från Karlsgatan i öster till Västra Ringvägen i väster upptas Stora Gatan av ett kommersiellt utbud på 780 meter på två sidor.

Av dessa 780 meter på centralaste läget upptar Gallerian Punkt 195 meter eller hela 25 % av den ena sidan av gatan.

Punkt påverkar antagligen mer det allmänna intrycket av city än vad man tror.

Sladdar

Av dessa 195 meter finns det tre stycken entéer in till Punkt där den största och mest trafikerade är på hörnet i korsningen Vasagatan och Stora Gatan.

Bortsett från dessa entréer har vi glasförsedda skyltfönster där Punkt har en möjlighet att framhäva, marknadsföra och skapa nyfikenhet kring butiksutbudet som erbjuds.

Möjligheter finns som man tidigare inte förvaltat men inom kort kommer även denna del av Punkt genomgå en förändring enligt Marknadsansvarig på Punkt.

Trasigt golv

Om du tar dig ett besök ner till Punkts skyltfönster på Stora Gatan får du bilda dig en egen uppfattning. Personligen ser jag enorma möjligheter att med relativt enkla medel skapa ett lyft inte bara för Punkt utan för hela City.

Eluttag

Det jag själv ser är montrar som ser ut som att de håller på att rasa ihop. Jag ser brandfarliga eluttag som lossnat, skitiga golv, outnyttjade ytor, tomma ytor, belysning som inte fungerar, smutsiga fönster, elsladdar som ligger i ett virrvarr på golvet, upprivna golv, högst provisoriska informationsskyltar, synliga ventilationsrör och smutsiga väggar.

Smuts

 

Själva butiksskyltningen känns mindre genomtänkt och man måste verkligen som konsument anstränga sig för att förstå vilka butiker det är som marknadsför vad samt vart dessa butiker nu är lokaliserade.

Papperslappar

Två av de tre entréerna är samtidigt mindre välkomnande och det är svårt att förstå att det är en Citygalleria man gör entré till. Som sagt, potentialen är enorm.

Tänk er en jämn och varm ljussättning, en skylt med ett välkomnande meddelande, en röd lite mer exklusiv matta uppför trappan, ett silvrigt eller genomskinligt trappräcke, en kristallkrona och någon härlig grön växt – visst skulle det bli ett lyft!

Entré Punkt

Jag spenderade ca 15 minuter och observerade alla förbipasserande och under dessa 15 minuter såg jag en kvinna som speglade sig i ett skyltfönster men i övrigt var det ingen som ens reflekterade över denna marknadsföringsyta som bär med sig sådana möjligheter för både kunder och handlare. Ett riktvärde Visual merchandiser tagit fram är att ca 30 % ska kasta en blick mot butikernas skyltfönster. Åter igen, potentialen är enorm.

Skyltdockor

Avslutningsvis:

Potentialen är enorm. Hela city kan få ett lyft av kommande förbättringar och inte minst blir det betydligt mycket enklare att locka till sig nya och spännande butikskoncept som idag är tveksamma. Denna utomhusyta bär med sig en för stor potential för att inte göra något vettigt av.

Västeråsarna blir fler och nya kommer till staden. Detta gör att ni inte längre kan hänvisa till ”fd Interflora” när ni förklarar var man hittar er. Jag exempelvis har inte den blekaste om vart Interflora tidigare hade sin butik.

Dölj sladdarna, köp nya eluttag, tänd upp takytan ovanför passagen, tvätta och måla om golven, se över armaturen, fixa till alla skarvar, tvätta fönsterna båda ut och invändigt, byt gamla lampor som inte längre fungerar, fundera kring ljussättningen och erbjud handlarna rejäla prisskyltar.

Fråga Cervera om de är intresserade av att hyra ut en monter till en annan butik. Detta skulle nog alla tjäna på då Cervera inte använder alla skyltfönster. Det skulle även få utbudet att upplevas mer varierat än idag.

Cervera Västerås

Hyr in en erfaren Visual merchandiser som förstår sig på konsumentbeteende.

Punkt Galleria Skyltfönster

Sök tillstånd hos Polisen och placera ut högtalare som spelar upp passande bakgrundsmusik ute på Stora Gatan. Skapa puls. Placera en röd härlig matta längs med alla skyltfönster. Detta fungerar utmärkt i andra städer (även när det är slaskigt) och kommer alltså fungera även här i älskade Västerås.

Bjud besökarna på något exklusivt och nytt. Damma av och börja prova. Få oss shoppingsugna. använd ytorna, gör det lockade och få mig att stanna upp. Våga prova. Stort lycka till!

You may also like...

2 Responses

  1. Rania skriver:

    helt rätt, jag håller fullständigt med. Saknar det lyxiga tänket i city och det är det som gör att många dras till Erikslund , dessutom hade det inte skadat med allmänna o öppna toaletter i galleriorna med amningsrum o skötplatser percis som Igor. Lär er att det ska vara bekvämt det är då det fungerar.

    • Västeråsbloggen skriver:

      Tack för din kommentar Rania. Det är allt för lätt att bara skylla på parkeringspriserna så slipper handlarna ta eget ansvar. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *