Världens högsta klättervägg i Västerås?

Inom några år kanske Västerås kan stoltsera med att kunna erbjuda Världens högsta klättervägg på hela 68 meter. Klätterväggen kan byggas på Lantmännens gamla silobatteri vid Östra Hamnen.

Holland KllätterväggIdag finner vi Europas högsta klättervägg i Nederländerna. Den konstgjorda väggen mäter 37 meter och var fram till nyss världens högsta klättervägg. Sommaren Världens största klättervägg2014 tog USA (The Whitney Park Hotel in Reno, Nevada) över stafettpinnen och kan stoltsera sig med världens högsta klättervägg på 49,9 meter.

Silon i Östra Hamnen har diskuterats flitigt genom åren. Förslagen har haglat in om vad som ska göras med byggnaden. De förslag som inkommit är allt från att att låta silon fungera som annonseringsyta, bildspel av 3D projektor, bostäder, rivning, rutschkana, reklampelare… Förslagen är många.

De som bor vid Östra Hamnen i Västerås känner nog att det är på tiden att göra något åt denna gråa betongbyggnad. Silon har en dominerande ställning i stadssiluetten. Silobatteriet är idag nämligen den tredje högsta byggnaden i Västerås efter Västerås Kraftvärmeverk (150 m), Västerås Domkyrka (92 m) och Skrapan (81 m).

Den första etappen av Silon uppfördes år 1934 och därefter har den byggts vidare år för år fram till och med 70-talet om jag förstår det hela rätt. När Silon uppfördes var det egentligen ett enda stort industriområde runt om Mälaren utan bostäder. Idag 2014 är det annorlunda.

Att riva och forsla bort Silon kostar gissningsvis flera hundra miljoner och är samtidigt ett stort slöseri av resurser. Att däremot bygga bostäder i dessa rör är tydligen mycket möjligt och har skett vid nedlagda silos tidigare. Det finns flera exempel du själv kan googla upp. Rätt fascinerande faktiskt.

Jag kom över ett examensarbete från 2011 (Mälardalens Högskola i Västerås) vid namn Silo 72. Författarna till examensarbetet är John Bovellan och Christoffer Ingemarsson. För den intresserade rekommenderar jag varmt att läsa igenom denna välgjorda och intressanta rapport – dock får jag en väldigt stark känsla av att det inte bara är extremt kostsamt att omvandla till bostäder utan även mycket komplicerat.

Under rubriken ”Estetik” ges det exempel på hur en omvandling skulle kunna se ut. Nedan har ni en illustration över hur det skulle kunna se ut från taket med en storslagen vy över Mälaren:

Silo Västerås

 

Idag ser silon i Västerås hamn inte speciellt passande ut. Något med byggnaden är ruskigt deprimerande och något är det som man faktiskt kan uppskatta. Det jag personligen gillar med byggnaden idag är att jag kan se hur man i framtiden kommer värdesätta denna byggnad precis som man idag kan värdesätta gamla kvarnar eller fyrar. Jag tror alltså på fullaste allvar att denna grå betongklump kommer att fungera som ett kulturhistoriskt värde med tiden.

För att förstå dess storlek och hur malplacerad den har kommit att bli använder jag mig av bilder nedan.

Platsen den silon är uppförd markeras med den röda ringen:

Silon Västerås - Placering

 

Så ser byggnadsverket ut från nära håll vid Östra Hamnen:

Silon Västerås

Fotot nedan är visar på bostäderna markerade med den svarta stjärnan sett från Lillåudden.

Östra Hamnen Västerås

Fotot nedan är taget från platsen markerad med den lila stjärnan:

Lillå Udden

För att förstå silons dominans i stadssiluetten har jag även tagit en bild från Pilgatsbron markerat med den den blåa stjärnan. Vad du även också ser (från vänster till höger) är det gamla Ångkraftverket som numera är Actionbadet Kokpunkten, därefter silon i mitten, ASEA-tornet känns igen med lökformationen till torn och slutligen Stadshuset. Jag tycker mig även se det vackra gamla vattentornet uppe på Djäkneberget.

Pilgatsbron

Nu förstår vi alltså silons dominerande ställning i stadssiluetten och hur malplacerad silobatteriet har kommit att bli med tiden vid hamnen. Det är nog bara att gilla läget då jag är säker på att den kommer stå kvar.

Förslag har även inkommit på att använda ytan för marknadsföringssyfte. Detta förslag röstades ner av de folkvalda även då att en del av vinsten skulle gå till kulturlivet i Västerås. Bilden nedan är lånad från Lantmännens gamla Facebook-grupp och flera kommentatorer uppskattar initiativet och kommer med egna intressanta förslag på alternativ.

 

Lantmännen

Nu förs det diskussioner om att bygga en stor rutschkana från toppen på Silon ner till hamnbassängen. Detta var något VLT avslöjade i april detta år. Illustrationen över hur det skulle kunna se ut då är framtagen av Arkitektbyrån Daniel Krig:

Simbassäng Hamnen

Detta tycker jag är en kul idé. Samtidigt en aning märklig utformning på finansieringen. Hundra meter från Silon står det gamla ångkraftverket som numera är Sveriges första Actionbad. Skattebetalarna ska årligen kliva in med 15 000 000 kr under 25 år till det privatägda Actionbadet i bidrag. Detta villkorades av Peab Bad AB för att genomföra detta storskaliga projekt vilket Kokpunkten är.Att samtidigt då medfinansiera ett nytt storskaligt nöjesprojekt (granne med det första) och låta skattebetalarna subventionera hälften av kostnaden är inte genomtänkt. Visst, vill Lantmännen själva stå för notan och konkurrera med Kokpunkten så självklart, men annars inte. Kostnaden beräknas till ca 118 miljoner. Dock har det aldrig hänt att prislappen slutar på i närheten av det dubbla i något politiskt projekt. Dock vill jag skriva att jag är positiv till själva projektet som sådant bara staden inte hamnar i en situation där man börjar konkurrera med sig själv.

En spännande klättervägg som dessutom blir världens högsta tror jag kostar betydligt mycket mindre och samtidigt komplettera Kokpunkten och den nya omdaningen vid stationsområdet väl. Dessutom tror jag att denna klättervägg kan uppmärksammas av klättrare runtom hela världen pga sin överlägsenhet i höjd.

Vill man slå på stora trumman när man ändå håller på hade jag lätt betalat 95 kr för att åka handhållen linbana från silons topp ner till vattnet. Sträckan illustreras på kartan nedan:

Linbana

Sträckan innan Lillåuddens bro ligger på drygt 400 meter. Toppen på Silon ligger på 68 meter. Ni kan ju tänka er adrenalinet flöda! Själv skulle jag värdera ett åk till mellan 95-145 kr. Jag skulle kunna vara villig att betala så mycket som 495 kr men då kommer det som sagt svida då alternativa nöjen helt plötsligt börjar jämföras. Skulle kostnaden ligga på 95 kr kan jag spendera en dag nere vid hamnen. Är kostnaden istället 145 kronor kommer jag tycka att det räcker efter ett par åk. 95 kr är ett optimalt pris 😉

Vad skulle du vara villig att betala för ett åk du aldrig kommer att glömma?

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *