Ett steg i att öka citys attraktionskraft

Västerås City är fantastiskt på många sätt. Det finns många platser i stan som är vackra, bilfria, tillgängliga, gröna, upplysta, livliga, lugna, cykelvänliga och anrika.

Det finns också en hel del platser innanför cityringen med hiskligt attraktiva lägen med en enorm potential som idag inte alls nyttjas i syfte att optimera citys attraktivitet och konkurrenskraft.

Låt mig i detta inlägg visa på en specifik plats i Västerås City där jag har förslag på hur man kan tänka nytt och annorlunda i syfte att öka attraktionskraften (och därmed folklivet) med relativt enkla medel.

Det finns fem stycken större infarter till City. Dessa tecknar jag upp på kartan nedan:

Infarter City Västerås

Den infart som avviker från övriga infarter är den södra infarten på Kopparbergsvägen. Den skiljer sig på så sätt att den är trafikerad av en större bredd av av besökare än andra infarter. Antalet bilister, cyklister, gående och bussresenärer är också relativt många i jämförelse.

De gående är många. De kommer från knutpunkten från Centralstationen. De kommer hit med bussar, bilar eller tåg och de är som sagt många vid rusningstid. Det är besökare till mässor, events, företagsbesökare, hotellgäster, nöjesbesökare, studenter och arbetspendlare. Ingen annan infart skulle jag gissa har den bredd av besökare som just denna.

Från Centralstationen så möts besökaren av Södra Ringvägen. Väl passerad mot stadskärnan har man på sin vänstra sida Stadsparken och på sin högra sida entrén till ABB. Strax därefter har vi Konserthuset på vår vänstra sida och en stor parkeringsplats på den höger sida samt det stora kontorskomplexet från 60-talet.

En bit upp till har vi en fontän och en utmärkt cykelparkering på vår högra sida och Punkts tegelförsedda fasad på vår vänstra sida innan vi kommer fram till Stora Gatan. Vid alla årstider om året förutom sommarhalvåret är detta endast en transportsträcka till något annat.

 

Kopparbergsvägen Västerås

 

För den orutinerade känns det som att stan där tar slut och att det är stopp. Detta är en lite småtråkig entré till en så stor infartsport med många besökare mot centrum.

Denna passage är i förhållande till hela Kopparbergsvägen relativt lång. Kopparbergsvägen sträcker sig 1000 meter från söder till nordöst genom Västerås City. Endast denna sträcka utgör 315 meter eller 1/3-del av totalen.

I min värld är detta för mycket transportsträcka av egentligen ingenting av intresse och här ser jag en enorm potential. Det jag tänker på är att skapa något levande av den allmänna parkeringsplatsen mellan Södra Ringvägen och Stora Gatan.

Kopparbergsvägen Parkering

Parkeringsplatsen har plats för 40 bilar. Denna plats borde rimligen skapa större värde än idag. Stadens intäkt är 15 kr/h för varje parkerad bil mellan kl 06:00-19:00 måndag till lördag. Övrig tid tjänar staden ingenting samtidigt som endast 40 bilburna invånare har glädje av Västerås mest attraktiva parkeringsplats till lägre avgifter än på alla andra platser i City.

Stadens förtjänst ligger alltså maximalt på 7 800 kr/dag (40 platser * 15 kr/h * 13 h). Detta gäller alltså vid full beläggning vilket det inte alltid är.

Skulle avgiften istället ligga på exv 40 kr/h skulle jag eventuellt se varför staden håller fast vid denna kassako men med dagens intäkter ser jag ingen poäng. Det är småpotatis som det är nu.

Det finns ju ett parkeringsgarage i Punkt som lika gärna kan nyttjas till ungefär samma pris. Dessutom finns ju garaget på Östermalm som alltid har lediga platser så dessa två garage kan tillsammans med enkelhet svälja 40 bilar till per dag om nu behovet är maximalt.

Tankar:

Denna yta som idag utgörs av en död parkeringsplats kan vara en av Västerås mest attraktiva ytor i fråga om kommersiellt gångbart läge.

Ytan skulle dessutom kunna användas som en blandning mellan mötesplats som får människor att vilja stanna upp  och nyttja denna del av staden.

En marknadsplats där man tillåter försäljningen av frukt, grönt, egenodlat, blommor och liknande. Detta är något man skulle kunna prova utan att det kostar multum och ifall konceptet visar sig vara lyckat kan man bygga mer permanenta marknadsstånd.

Ett alternativ till försäljning från marknadsstånd skulle kunna vara att bygga en plats för skejtboardare med ramper och liknande. Alternativt en lekpark för barnen och ett trevligt utomhusgym för oss äldre. Ett kafé som på sommaren kan ha en stor uteservering är ett annan tanke. Självklart byts betongen och asfalten då ut mot grönska och fler träd. Oavsett så är det knappast försvarbart att ha mindre lönsamma parkeringsplatser kvar på en plats som denna och i synnerhet då den endast kan nyttjas av så få citybesökare åt gången.

Men självklart kan detta läge fortsättningsvis användas som parkeringsplatser men se då till att justera priserna uppåt så att de som verkligen värderar lägets bekvämlighet – mer ofta än sällan får plats.

Idag är det så billigt, centralt och bekvämt att ställa bilen här att många vill åt dessa attraktiva platser. Det är alltså av någon outgrundlig anledning 30 % billigare att stå på denna parkeringsplats utomhus än i DDR-garaget i Punkt vilket är helt upp och ner.

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *