För få och för dyra P-platser City?

VLT har i brist på annat skrivit spaltmeter om det skriande behovet av fler parkeringsplatser i City.

Man har gjort reportage med både handlare och konsumenter och även intervjuat politiker i staden. Alla är ense – fler och billigare parkeringsplatser och fler bilvägar är lösningen på problemet med fallande försäljning i City till förmån för Erikslund!

Enligt handlarna som blivit intervjuade av VLT säger samtliga att problemet till den vikande försäljningen ligger i för få och för dyra parkeringsplatser.

Detta kan ni läsa om i VLT från i torsdags den 20:e november (s8). Utgåvan innan beklagade sig konsumenterna över att det var ”för få parkeringsplatser” och ”för dyrt” att parkera.

Jag for ner till stan och undersökte hur det faktiskt låg till beträffande parkeringsplatser, avgifter och tider.

Innan jag visar vad jag fann ville jag snabbt bara skissa upp City o dess geografi i meter.

City omsluts av Cityringen. Cityringen är på 4 km. Det tar ca 40 minuter att promenera runt Cityringen och ca 14 minuter att cykla sträckan.

Diametern på Cityringen är 1 km och från den västra till den östra sidan av stan tar det alltså inte mer än 10 minuter att gå och någon minut på cykel.

Cityringen Västerås

När vi förstår storleken på City kan vi nu börja undersöka vart man kan parkera bilen och vad det kostar:

Parkeringsplatser Västerås 2

Markering 1.)

Detta är ett hav av lediga parkeringsplatser efter 16:00. Jag passerar denna parkeringsplats varje dag och aldrig någonsin har jag sett att det inte finns lediga platser. Jag räknade ihop antalet P-platser till 520 stycken. Det är helt gratis att stå här efter kl 16:00-06:00 på vardagar och helt gratis på helgerna (inget tillstånd krävs då). Här kommer en bild på hur det ser ut på en helg (Obs: bilden är tagen kl 16:00 på lördag den 22:a november och antalet parkerade bilar uppgår till ca 30):

Pilgatan

Markering 2.) Här har vi ett gigantiskt parkeringsgarage som kan sluka 610 bilar på flera plan. Finns alltid ett par hundra lediga platser där när du än önskar på dygnet.

Från denna plats är du mitt i centrum på några minuter till fots. Kostnaden känner jag inte till men här kostar det dygnet runt.

Markering 3.) Detta är garaget vid Köpkvarteret Igor. Garaget är alltså mitt i City bredvid all shopping, restauranger, Domkyrkan, Huvudbiblioteket mm. Det kostar inte en krona att parkera bilen här på en söndag. Det är alltså helt gratis och det finns vanligtvis flera lediga platser av totalt 300.

Mellan måndag och lördag kostar det pengar att ställa sin bil här. Då får du betala 18 kr/h. Däremot är maxtaxan endast 140 kr/h så efter 7 h under ett dygn är det gratis nästföljande 17 timmarna på dygnet.

Markering 4.) På denna plats har du drygt 300 platser. Det är helt gratis att stå efter kl 19:00 och efter 16:00 på lördagar. Söndagar är även här helt gratis.

Avgiften vid avgiftsbelagda tider är endast 14kr/h vilket är mycket lågt med tanke på bekvämligheten och det centrala läget.

Vid mitt besök vid denna plats på lördagen den 22:a november var 1/3 av platserna lediga även då det var gratis att stå där.

Markering 5.) Här har vi parkeringsgaraget som byggdes upp på 50-talet i Punkt med kapacitet för 1450 bilar. Det finns alltid gott om platser. Har aldrig någonsin varit med om att jag inte fått plats med min bil de gånger jag velat nyttja garaget. Jag vet inte vad det kostar att stå här men gissningsvis inte mer än i något annat centralt garage i Västerås.

Markering 6.) Nu är vi utomhus igen. Mitt i centrum bredvid Skrapan och Punkt finner du 40 platser som tar upp en stor och väl belägen yta.

Det är även här gratis att ställa bilen efter kl 19:00 på vardagar och lördagar. På söndagar är det helt gratis. När det kostar så kostar det låga 15 kr/h. Här vet jag av erfarenhet att det ibland kan hända att det är fullt men i flera fall finns det alltid någon eller några lediga platser lediga.

Markering 7.) Här har vi ett relativt nybyggt och mycket trevlig varmgarage under Skrapan med plats för 270 bilar. Från garaget kan du ta hissen upp till Skrapan och så är du i Gallerian och har City för dina fötter med allt vad det innebär.

Avgifterna känner jag inte till men de gånger jag övernattat på hotellet har jag inte betalat mer än maxtaxan på 140 kr. Antar att det kostar 18 kr/h. Det finns alltid lediga platser här i detta garage som i alla andra garage.

Markering 8.) På den västra sidan av City har vi ett ytterligare megagarage inomhus med 226 parkeringsplatser. Likt alla andra garage finns det alltid lediga platser och kostar bara några kronor att parkera.

Utöver dessa gigantiska parkeringshus och P-platser utomhus finns det på platser möjlighet att snabbt parkera bilen gratis under 15 minuter utomhus i nära anslutning till butiker.

Runt Stadshotellet, Fiskartorget och på många andra torg och nästan alla andra gator kan du också parkera för mellan 18-30kr/h beroende på hur längre du står.

Efter en snabbuppskattning kom jag fram till att antalet sådana extremt bekväma parkeringsplatser (där du slipper våningar, biljetter, kvitton, långsamma automater, hissar, bommar, minneslappar av vart du ställt bilen etc) uppgår till ca 700 stycken i City.

Det är helt gratis att stå på dessa platser efter kl 19:00 från måndag till lördag. På söndagar är det helt gratis. När det är avgiftsbelagt kostar det 18 kr den första timman, 24 kronor den andra timman och därefter 30 kr/h.

Hur man resonerat kring denna avgiftsmodell låter jag vara osagt. Idén kläcktes iaf av någon som aldrig jobbat i försäljnings- och serviceyrket.

Slutsats:

Det finns ett överutbud av parkeringshus och garage i City. Utbudet vida överstiger efterfrågan och därmed ligger det ingen lösning i att vaska fram fler P-platser då det redan finns fler än vad som efterfrågas.

Problemet för handlarna och konsumenter är heller inte att det kostar pengar att parkera då avgifterna är försvinnande låga i relation till dess lägen och till vad själva bilägandet kostar.

Det finns även ett stort utbud av gratisalternativ vid vissa tillfällen på dygnet. Exempelvis är Parkeringshuset i Igor sällan fullt på Söndagar även då det är helt gratis att parkera på söndagar.

Avslutningsvis:

Vad människor förmodligen menar när påstår att a) det finns för få P-platser och b) att ”de är för dyra” är nog att bilisten räknar in alla kostnader inklusive tids- och alternativkostnaden att parkera i de gamla garagen från 50-talet i relation till kostnaden på gatorna ”precis utanför” målet man skulle till.

Då kan även jag hålla med att P-platserna är ”för dyra” i garagen och för få på gatan och här har vi en lösning som kommer inom kort.

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *