Analys av intäktsförlusten i City

Igår fick vi veta att handeln i City backar. VLT uppmanar nästan panikartat sina läsare att maila in och berätta om ”vad som skulle få dig att handla mer?”

Nu har vi ingen aning om hur VLT filtrerar och censurerar bland inkomna kommentarer men av de godkända kommentarerna gråter västeråsarna nästan samtliga ut över de ”skyhöga” priserna på parkeringsplatserna och att det är ”krångligt” att parkera och köra i City.

Allt är relativt, det förstår jag. Men för mig som nyinflyttad från Stockholm till Västerås har jag svårt att ens i närheten kunna dela denna orsaksförklaring. Är västeråsarna verklighetsfrånvända?

Nästan alla skriver att city ska sänka alternativt ge bort p-platserna gratis utan krav på någon motprestation. Ja du… Vad ska man säga?

Jenny skriver ”Ett besök på BVC och en snabbhandling på Ica, fick jag betala 31 kr för.” Det i min värld lät som en prisvärd parkering mitt i centrala Västerås.

Du Jenny kunde gått, du kunde ta bussen eller så kunde du cykla men du valde att ta bilen och då vill du att skattebetalarna alt handlarna i City ska subventionera din p-plats, berätta hur du tänker snälla?

Signaturen Bo skriver ”Gratis parkering! Efter 15 på vardagar och helt gratis under helg. Titta på Stockholm – gratis efter kl 17. Utbudet är konkurrenskraftigt, det är tillgängligheten som skiljer. Med vänlig hälsning.”

Parkeringsautomat StockholmSnälla Bo. När sist var du i Stockholm? Vad du än gör rekommenderar jag dig varmt att inte uppmana politiker i Västerås att hämta inspiration från Stockholm. För din skull var jag förbi en parkeringsautomat (jag jobbar i Stockholm City) och som du ser är priserna ca 2-5 ggr dyrare än i Västerås och någon gratistid är det inte talan om. Observera att dessa lägre priser i Stockholm avser parkering på gatan som alltid är fullsatt och näst inpå omöjliga att hitta lediga platser.

Vill du hellre parkera i garage får du vänligen hosta upp 8 kr per 10 minuter i Stockholm City och där kan jag lova att det heller inte är gratis på helger. Cykel Stockolm

Att som bilist bara köra bilen in innanför tullarna i Stockholm kostar från årsskiftet 35 kr för varje in- och utträde. Dessutom ska det börja kosta pengar att åka på Essingeleden efter årsskiftet. Då har du alltså inte ens parkerat någonstans. Så, att be ledningen i Västerås snegla på Stockholm känns som en helt galen idé ifall det är tillgänglighet, prisvärdhet och smidighet du är ute efter Bo.

Vill du istället cykla i Stockholm City får du snällt göra det på ett trafikfarligt sätt tillsammans med trötta och stressade bilister mitt på gatan då riktiga cykelvägar inte finns i Stockholm som i Västerås.

Slutligen föreslår signaturen Bertil följande: ”Det är ganska enkelt. Låt bussarna vara avgiftsfria alla lö o sö året runt. Det gör att nästan alla kommer in till centrum. Låt citysamverkan subventionera VL.” Va? Ska man skratta eller gråta?

Varför tappar handlarna inom Cityringen till förmån från köpcentrumen i Erikslund och Hälla?

Det beror rimligen på att Cityhandeln bevisligen inte kan konkurrera med motsvarande utbud som Erikslund eller Hälla och häri ligger en lösning tror jag. För på samma sätt som City inte kan eller bör konkurrera om samma konsumentbehov som Erikslund uppfyller hos sina kunder kan Erikslund omöjligen konkurrera mot Citys alla fördelar och det är dessa fördelar som måste analyseras fram, framhävas och förstärkas.

Vad är det City har som köpcentrumen i Erikslund och Hälla inte har?

Kulturmiljö, ett större utbud av restauranger och pubar. Trevliga promenadstråk, nischade småbutiker, mälarnära, Slott, naturliga mötesplatser, vårdcentraler, ute och innemiljö, småskalighet, historia, bibliotek, torg, cykelstråk, uppvärmda gång och cykelstråk, fantastisk trafikmiljö (vilket gör att det inte uppstår jobbigt buller från bilar), konserthus, biograf, kulturhus, utställningsplatser, Svartån, arbetsplatser, kommunala instanser, skolor, knytpunkt för alla trafikslag, bowling, förskolor, vackra parker, Stadshuset, närliggande strand, badhus, Actionbad, klätterhallar, båtar, hotell, boenden, religiösa mötesplatser, stort utbud av kurser och andra aktiviteter, cykelnära egentligen oavsett var man bor mm.

Vad är det Köpområdena har som City inte har?

Stora, välkända konsumentdrivna dragplåster som IKEA, Elgiganten, Leos Lekland, SIBA, Sportson, Ö&B, Arken Zoo, Stadium, XXL, byggvaruhus, sängjättar, trädgårds- och möbelbutiker, stora och välsorterade systembolag. Utöver detta finns det också billigare och betydligt större livsmedelsbutiker som Willys och ICA Maxi i dessa områden. Extraordinär närhet till E-18. Såklart får vi inte heller glömma alla gratis och tillgängliga parkeringsplatser 😉 Sist men inte minst så har de näst inpå oändligt med billig mark de kan fortsätta bygga på.

Avrundande tankar:

Det jag tror skulle vara vettigt för city är att erkänna, bygga vidare på och kommunicera ut själva ”upplevelsen” av att besöka City snarare än ”konsumtion” och att det därigenom bidrar till en större dragningskraft till City. Profilera City och använd det allmänna rummet att nå ut med budskapet. Ta reda på och konkretisera svaren till frågan ”Vad är det Västerås City kan erbjuda som inget annat city i världen kan erbjuda?”. När vi väl fått svaren på frågan tror jag besökarna gärna betalar 5 kr/h för en parkeringsplats alternativt begriper att cykeln är ett ännu bättre alternativ.

Använd alla öppna ytor, våga prova nya saker, tillåt uteserveringar även på vintern (funkar alldeles utmärkt i exv Budapest), bygg upp en 4H gård, tillåt nyanlända öppna upp stånd (food trucks) att sälja mat, bakelser, drycker mm från deras hemländer, prova stående och spontan loppisyta (funkar i många andra städer), erbjud Svartån i City till en entreprenör och dela på intäkterna, gör verklighet av linbanan från Pianobaren till VLT huset :)… Det finns mycket skoj man skulle kunna utöka City med med relativt enkla medel. Att bygga upp en utomhusbar (isbar) runt isbanan på torget tror jag skulle bli ett trevligt och spännande projekt.

You may also like...

16 Responses

  1. Thorbjörn Lindh skriver:

    Mycket intressant artikel men det finns ytterligare en sak som skulle kunna få fart på City handeln.Samverka med tåg bolagen genom paketresor till Västerås. Tågen går nästan tomma på helgerna till Västerås. Titta hur lilla Sunne i Värmland gjort ,den 25:e varje månad så åker fullt tåg med Karlstadbor till lilla Sunne för att shoppa. Stationen i Västerås ligger mitt i centrum och inga parkeringar krävs. Barnfamiljer och ungdomar kan också ta tåget och gå på kokpunkten. Vi måste tänka större. Miljontals åker redan tåg idag i mälardalen.

    • Västeråsbloggen skriver:

      Hej Thorbjörn! Bra idé. Har du presenterat din observation för Visit Västerås? Om inte, gör det.

  2. MaxH skriver:

    det avslutas med okej tankar, men börjar horribelt. Varför jämföra med Stockholm för? Då kan vi lika gärna också jämföra med Köping med. Det är helt enkelt inte relevant vad andra städer har för lösningar eller priser.

    • Västeråsbloggen skriver:

      Hej Max, tack för dina synpunkter. Du har kanske rätt. Relevansen ligger dock i att jag inte har så mycket annat att jämföra med själv.

  3. Annika skriver:

    Vem skriver inlägget?

  4. Maria skriver:

    Jag håller helt och hållet med. Jag tror utöver ovan att det är öppettiderna som orsakar tappet. Om jag arbetar till 19 så har hela (nästan) stam stängt men Erikslund har öppet till 20. Jag skulle önska att city höll kvällsöppet till 21:00 årminstone två ggr/månad så det finns en chans för oss att shoppa.. Tack!

    • Västeråsbloggen skriver:

      Hej Maria! Detta är något jag också funderat kring. Naturligt steg vore ju såklart längre öppettider. //

  5. Västerås stad skriver:

    Hej!
    Du verkar ha många bra idéer. Vi hoppas att få höra mer av dem när vi lanserar något som heter e-förslag vid årskiftet. Det innebär att man kan lämna förslag till kommunen om man har en bra idé. Sen kan andra rösta på förslagen och är det många som håller med presenteras förslaget i nämnd.

    Ser fram emot att höras av i framtiden!

    Med vänlig hälsning
    Västerås stad

  6. Jari skriver:

    Var är analysen? Jag kan bara se en massa citat och personliga åsikter.

  7. Det är en mycket bra analys i mina ögon. Ska cityhandeln vända den nedåtgående trenden måste det till större övergripande visioner kring erbjudandet.

  8. karlbertil skriver:

    Jag tror på gratis bussar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *