Kokpunkten besökare

I detta inlägg ska vi fokusera mer på Kokpunkten – Sveriges första Actionbad.

Actionbadet Kokpunkten ägs och drivs av Peab Bad AB. Västerås Stad garanterad ett saftigt tillskott på 15 000 000 kronor per år i 25 år i reala termer. Detta innebär alltså att beloppet på 15 000 000 kr per år ökar för varje år av ”ett index” som ännu inte är specificerat.

Enligt VLT säger verksamhetschefen Johan Björkman att man har som mål att nå upp till 250 000 besökare det första året. Till Västerås Tidning säger man 200 000 besökare det första året. Under premiärmånaden kom det 16 500 besökare där en del var inbjudna i syfte att marknadsföra.

Annons:

Slut annons.

Det långsiktiga målet är dock ett besöksantal på hela 600 000 besökare per år. Detta högre antal tror man kan realiseras först om några år när hotellet och energicentret är på plats. Men hur realistisk är denna prognos egentligen?

Låt oss kika på detta…

Kokpunkten skriver på deras hemsida att de har som mål att ha öppet 360 dagar om året måndag-söndag. Under alla dagar (oavsett helg eller vardag) har man öppet 10 h/dag. Enligt information har man kapacitet att ta emot maximalt 750 gäster under ett givet tillfälle.

Ponera att en snittbesökare besöker Kokpunkten 3 h/besök skulle i så fall Kokpunkten som maximalt kunna ta emot 900 000 besökare per år. Det innebär alltså att det är full beläggning från morgon till kväll, varje öppen timma.

Annons:

Slut annons.

Johan Björkmans prognos är dock 600 000 besökare per år vilket alltså inte är full beläggning. Men istället för att det alltid är 750 personer där varje timma så räknar Johan med 495 gäster varje öppen timma året om. Är det realistiskt?

Nix. Jag tror verkligen inte det hur mycket jag än önskar att det var rimligt.

Johan tror att det går att uppnå 500 besökare varje timma om några år. Bl a hänvisar Johan Björkman till hotellet som ska står klart 2017 och konferensanläggningen. Men hotellet som ska skapas har enligt information planer på att öppna endast 200 rum.

Kokpunkten - Actionbad

Hur har det sett ut med antalet besökare hittills?

Måndag den 29:e september Kl 18:00 – 93 besökare

Tisdag den 30:e september Kl 12:30 – 22 st

Onsdag den 1:a oktober kl 14:30 –36 st,   kl 18:00 – 81 st.

Torsdag den 2:a oktober kl 13:30 – 24 st,   kl 16:00 – 78 st,   kl 17:00 – 97 st,   kl 18:00 – 110 st

Fredag den 3:e oktober kl 13:00 – 46 st,    kl 14:00 – 88 st,   kl 14:30 – 107 st,   kl 18:00 – 220 st

Lördag den 4:e oktober kl 13:30 – 455 st,   kl 14:30 – 488 st,   kl 16:30 – 453 st, kl 17:30 – 360 st

Söndag den 5:e oktober kl 13:30 – 297 st,   kl 18:30 – 167 st

Måndag den 6:e oktober kl 16:30 – 54 st,   kl 19:00 – 106 st

Onsdag den 8:e oktober kl 14:30. 46 st

Torsdag den 9:e oktober kl 14:30. 29 st

Lördag den 11:e oktober kl 14:30. 530 st

Söndag den 12:e kl 14:30 325 st

Tisdag den 14:e kl 14:30. 31 st

Onsdag den 15:e kl 14:30. 79 st

Torsdag den 16:e kl 14:30. 29 st

Torsdag den 22:a kl 14:30. 51 st

Fredag den 23:e kl 14:30. 107 st

Av dessa historiska siffror under denna begränsade mätperiod ser det ut att krävas bra mycket mer av PEAB BAD AB för att nå upp till dessa 500 besökare per timma varje enskild öppen timma året om. Det kommer rimligen inte hjälpa med ett hotell eller en konferensanläggning. Det kommer krävas massiva kampanjer och marknadsföringsaktiviteter mot Stockholm, Uppsala, Eskilstuna och Enköping.

Annons:

Slut annons.

Varför har PEAB satt sin prognos så orealistiskt högt?

Vet ej men här kommer några vilda gissningar:

a) Peab Bad AB har som ambition att sälja av badet inom kort.

b) Prognosen på 600 000 låg till grund för stödet från Västerås Stad och man får inte förlora ansiktet

c) Peab Bad AB har tankar på att utöka ytan i syfte att öka maxkapaciteten

Finns det indirekta nyttor med Actionbadet som inte utmynnar i full beläggning?

Ja, absolut. Det finns många för oss boende i Västerås. Det finns även många för bostadsbolaget PEAB men såklart andra byggbolag av framförallt nyproduktion. PEAB och JM bygger en stor mängd bostäder i Västerås och även vid Öster Mälarstrand. Kan man locka hit människor från övriga Sverige på visningar av bostäder och samtidigt erbjuda dessa VIP-gäster ett gratisbesök (som förhoppningsvis betalas av PEAB BAD ABs moderbolag vid namn Peab Fastighetsutveckling Sverige AB) ökar man chanserna att sälja bostäder då man kan göra en grej av en visning och därmed locka fler intressenter.

Så Peab är den ensamma vinnaren?

Nix. Med en ökande befolkning och en attraktivare stad blir vi alla lyckligare på längre sikt.

Avslutningsvis

Peab Bad AB kommer med tiden att sänka sina priser och större delen av bidraget från Västerås Stad kommer gå till driftskostnader snarare än vinster vilket det säkert planeras för nu – allt annat vore tjänstefel från Peabs sida.

Jag prognostiserar ett årligt antal betalande gäster om några år till ca 185 000 per år där jag räknar med att helgerna kommer stå för drygt 100 000 av dessa betalande gäster. Framtiden har svaret.

Uppdatering 2014-10-30

Har varit inne och undersökt besöksantalet under höstlovet och konstaterat fullt hus samtliga dagar under lovet vilket såklart är glädjande. Samtidigt inser jag att det finns fler lediga veckor än höstlovet. Låt säga att dessa uppgår till ca 4 veckor totalt med ”lediga dagar” innebär det faktiskt att bara dessa veckor ensamt kan bidra med ca 65 000 besökare. Därför uppdaterar jag min prognos från 185 000 besökare per år till ca 230 000 besökare.

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *